سالهای دور ازخانه

سالهای دور ازخانه

آیا زمین خدا پهناور نبود که به آن مهاجرت کنید؛ قرآن کریم، سوریه نساء آیه (97)
سالهای دور ازخانه

سالهای دور ازخانه

آیا زمین خدا پهناور نبود که به آن مهاجرت کنید؛ قرآن کریم، سوریه نساء آیه (97)

درباب اقتصاد اسلامی(4)

حج رکن اصلی اقتصاد اسلامی است. 

زیارت کعبه در ظاهر در بین مسلمانان یک امر دینی وفرهنگی است ولی واقعیت اینه که فلسفه ای تاسیس حج ومتعاقبا" واجب کردن  زیارت  آن قبل از اینکه یک امر دینی باشد یک عمل اقتصادی هست.

در قرآن واحادیث جسته وگریخته در باب اقتصادی بودن سفر زیارتی حج اشاراتی شده است ولی  ظاهرا خود جوامع اسلامی هم به این گوشزد(ها) ایمان ندارند زیرا بعد از گذشت 1400 سال وداشتن جمعیتی بیش از یک میلیارد نفر هنوز به وطور جدی درباب اقتصادی بودن حج تحقیقی مفیدی انجام نشده است.

در سالهای اخیر در ایران مختصر تحقیقاتی انجام شده است که بیشتر شبیه آه وناله وافسوس است تا تحقیق اقتصادی حج، محققان ایرانی بیشتر روی  حواشی سفر حج مانند مخارج در ایام حج تفحص کرده تا اصل آن.  ادامه مطلب ...

درباب اقتصاد اسلامی(3)


صدقه دادن از اون دستوراتی دینی ومذهبی هست که بنده دربست قبولش دارم؛ یعنی سنت صدقه دادن هیچ وقت کهنه وقدیمی نمی شود حتی اگر ده تا 1400 سال دیگر هم بگذرد.
قابل ذکر است که هرمقدار که وضعیت جامعه مسلمین به سمت فقر پیش برود، ارزش صدقه داد بیشتر نمایان میشود وصدالبته نبوغ محمد برای رفع مشکل اقتصادی اسلامی.
درمورد فلسفه ای صدقه دادن بنده دربست تسلیم محمد پیامبراسلام هستم واما بد نیست بعد ازگذشت 1400 سال ازعمر دین اسلام؛ یک نیم نگاهی به عملکرد امروزی جامعه اسلامی بیندازیم تا ببینم امت محمد با یکی از بهترین ومفید ترین سنت هایش چه کرده ومیکنند.لطفا با من باشید.
درحال حاضر دونوع صدقه دادن داریم. 

ادامه مطلب ...

درباب اقتصاد اسلامی(2)

 وجوهات شرعی یکی از ستون های اصلی اقتصاد اسلامی محسوب میشود.
فلسفه ای اخذ جوهات شرعی تقویت پایه های حکومت اسلامی میباشد. 
در ابتدای تاسیس دین اسلام؛ در عربستان آن زمان هیچ خبری از نفت وگازومتعلقات امروزی اش نبود وپیامبر اسلام هم مجبور بود برای تامین مخارج حکومتی قوانینی را وضع کند.
اخذ زکات مناسب ترین راه تامین مخارج حکومتی بود.
اخذ زکات برای مدت کوتاه مرهمی خوبی برای درمان فقراقتصادی حکومت اسلامی نوپای محمد بود ولی کیش دادنش توسط صحابه کرام تا سالهای متمادی یک اشتباه بود وسر انجام کار به جای رسید که هم اکنون شاهدش هستیم. 
ادامه مطلب ...

درباب اقتصاد اسلامی!

تا به حال از خودتان پرسیده اید که: آیا دین اسلام که ادعا می شود یک دین کامل بدون عیب ونقض است؛ دارای یک سیستم اقتصادی (عملی) هست؟
در این مورد بحث های تئوری (نه عملی) زیادی صورت گرفته است. اکثر کسانی که مدعی هستند اسلام دارای یک سیستم اقتصادی کارآمد هست؛ ادعا میکنند که هم اکنون کشور های غربی دقیقا دارند سیستم اقتصادی اسلامی را اجرا میکنند.حال این ادعا تا چه میزان صحت دارد یا خیر بحثی جداگانه هست ولی من میخواهم از منظر دیگر به سیستم اقتصادی اسلامی نگاهی بیندازم.
تجربه نشان داده است که اسلام هیچگونه تفکری اقتصادی که باعث رونق اقتصاد ودر نهایت به رفاه اجتماعی ختم بشود ندارد. 
ادامه مطلب ...

در باب محاکمه هما سلطانی!


بعد از ترور ناجوان مردانه خبرنگاران تلویزیون طلوع، شاهد واکنش های گوناگونی در شبکه های اجتماعی بودیم.
تند ترین واکنش را هما سلطانی داشتند.
به عقیده من درا ین راه(حمایت وتوجیه ترور) هما سلطانی تنها نبودند و عده ای از ساکنین فیسبوک اورا همراهی کردند.
تفاوت عملکرد هما سلطانی با دیگران در یک چیز بود. هما سلطانی بدون بسم الله شمشیر کشید ودیگران مانند داعشیان با نام ویاد خدا والله اکبر گویان حمایت کردند.
واکنش هما سلطانی بدون خود سانسوری انجام شد ولی عده ای دیگر که از عملکرد طلوع دلی خوش نداشتند وبرنامه های این شبکه باب پسند وسلیقه آنها نبود با کمال بی شرمی وبسیار منافقانه اول این حرکت را محکوم وبعد هم با تحلیل های خاص(!) از ترور وخشونت حمایت کردند.
جالب اینجاست که این عده ابراز نظر شخصی خودشان را به نام اسلام،ملت وفرهنگ کادو پیچ کرده به خورد جامعه دادند غافل از اینکه قسمت عظیمی از جامعه ساکن در افغانستان طرفدار شبکه طلوع وبرنامه های ان میباشند.

سریال کیمیا ویا عذاب الهی؟!

هر چیزی که در زندگی خارج از تحمل انسان باشد ونتوانی از شرش خلاص بشوی، مصداق عذاب الهی است.
مثلا همین سریال ایرانی "کیمیا" که هر شب راس ساعت 9و30 دقیقه شب از کانال 2 ایران پخش میشود؛ شده عذاب الهی برای روح وروان من وهیچ رقمه هم نمی توانم از شرش خلاص بشوم فقط آرزومیکنم ده قسمت آخرش زود تر تمام بشود.
اون اوایل تا قسمت پنجم وششمش سعی کردم مقاومت کنم وبا هر طرفندی که بلد بودم نگذارم اهل وعیال سریال را پی گیری کنند ولی رفته رفته زور من کم و آنها قویتر شدند وحالا 3 ماهه که هر شب به مدت 45 دقیقه دیگران سریال میبنند ومن عذاب میکشم.
لازم به ذکر است بنده کلا میانه خوبی باسریال های ایرانی ندارم، مخصوصا اگر داستانهایش همانند سریال کیمیا هم باشد.
خب حالا حتما میگی چرا نگاه میکنی؟ برو یک گوشه مثلا کتاب بخوان. حق با شما است ولی نمیشه. اگه برم جمع خانواده به هم میخورد ومزه سریال میپرد. به همین سادگی.

یادش بخیر!

یادش بخیر!
تا همین دوسال قبل هروقت درباره ای سوریه میخواستیم مطلبی نشر کنیم اول دوربرمان خوب نگاه میکردیم و یک دستمال نصری(چفیه) روی سرمان می انداختیم تا خوب شناسایی نشویم وبعد خیلی خلاصه چیزکی می نوشتیم وزود از فیسبوک بیرون می رفتیم وتا دو روز از سر تا پای مان می لرزید وهی با خودمان فکر میکردیم عجب کاری خطرناکی کردیم.!
بعد از دور روز سر وکله دوستان دلسوز پیدا میشد ومیگفت: باباجان هرچه مینویسی بنویس ولی درباره سوریه ننویس؛ نه مخالفت ونه موافقت. اگه مخالف باشی در ایران واگر موافق باشی در افغانستان (سرتو ده کون تو موره).! 

ادامه مطلب ...