سالهای دور ازخانه

سالهای دور ازخانه

آیا زمین خدا پهناور نبود که به آن مهاجرت کنید؛ قرآن کریم، سوریه نساء آیه (97)
سالهای دور ازخانه

سالهای دور ازخانه

آیا زمین خدا پهناور نبود که به آن مهاجرت کنید؛ قرآن کریم، سوریه نساء آیه (97)

درباب اقتصاد اسلامی(2)

 وجوهات شرعی یکی از ستون های اصلی اقتصاد اسلامی محسوب میشود.
فلسفه ای اخذ جوهات شرعی تقویت پایه های حکومت اسلامی میباشد. 
در ابتدای تاسیس دین اسلام؛ در عربستان آن زمان هیچ خبری از نفت وگازومتعلقات امروزی اش نبود وپیامبر اسلام هم مجبور بود برای تامین مخارج حکومتی قوانینی را وضع کند.
اخذ زکات مناسب ترین راه تامین مخارج حکومتی بود.
اخذ زکات برای مدت کوتاه مرهمی خوبی برای درمان فقراقتصادی حکومت اسلامی نوپای محمد بود ولی کیش دادنش توسط صحابه کرام تا سالهای متمادی یک اشتباه بود وسر انجام کار به جای رسید که هم اکنون شاهدش هستیم.  

بعد اجرای شدن زکات نوبت به خمس رسید. دریافت خمس عین بی عدالتی در دین اسلام میباشد. اگرچه در بین مذاهب در باب خمس اختلافاتی وجود دارد ولی اصل اخذ خمس مورد توافق همگان است.
هرگونه فعالیت اقتصادی می بایست سودی به همراه داشته باشد ولی پرداخت وجوهات شرعی مانند پرنده ای میماند که رهایش کنی می پرد واز دسترس خارج میشود.
اصل فلسفه ای فعالیت اقتصادی سود آوری است، حالا سئوال این است که پرداخت وجوهات شرعی مانند خمس وزکات کاراقتصادی هست ویا خیر؟اگر اری پس چه سودی برای پرداخت کننده دارد واگر خیر، پس نمی شود نامش را کار اقتصادی گذاشت.
امروزه دریافت وپرداخت وجوهات شرعی بلای جان دولت ها شده است. درطی چند سال گذشته بخش از بودجه طالبان را وجوهات شرعی شیوخ عرب تامین میکند ودر تمام کشور های اسلامی موسسه های دینی ومذهبی موی دماغ دولت ها وقانون گذاران شده است. اگر دقیق تر بگویم پرداخت وجوهات شرعی باعث تا امنی کشور های اسلامی و زور گویی وقانون وگریزی دریافت کنندگان ان میشود.
همان طور که عرض کردم دریافت خمس یک بی عدالتی محض است.
مثلا" یک کارگردر یک سال صد میلیون تومان پس انداز میکند وقیمت یک باب خانه هم صد میلیون تومان است.حال این کارگر باید 20 میلیون تومان به عنوان خمس پرداخت کند وبرای خرید خانه یک سال دیگر صبر کند وسال دیگر هم صدمیلیون پس انداز کند وقصه سال قبل تکرار بشود وقیمت منزل دوبرابر یعنی دویست میلیون بشود. وهی این چرخه تکرار بشود.
موصوع مهم تر اینکه پرداخت ودریافت وجوهات شرعی مانند خمس وزکات هیچ گره از گره های جامعه را باز نمیکند. مثلا
دونفرکارگر را در نظر بگیرید. اولی حق بیمه ومالیات پرداخت میکند. دومی خمس وزکات پرداخت میکند. هردو پیر وزمین گیر می شوند. اولی بیمه اش میشود آب باریکه دوران پیری(یعنی از پس اندازش استفاده میکند)مالیاتش هم میشه آبادانی شهر ومحل زندگی اش. حال نفر دوم پیر وزمین گیر شده وقادر به کار کردن نیست، این فرد برای تامین زندگی وکمک گرفتن به کجا باید مراجعه کند؟ ایا روحانی که به عنوان نماینده امام در تمام عمر خمس وزکات جمع اوری کرده است به داد این شخص میرسد؟ پاسخ واضح است،نه چون خود ان شخص هم پولی ندارد که کمک کند.
ختم کلام اینکه اخذ وجوهات شرعی در صدر اسلام مفید بوده ولی در زمان حال هیچ کارای ندارد برای همین اخذ وجوهات شرعی را نمی توان کار اقتصادی دانست واکنون کسانیکه خمس وزکات پرداخت نمیکنند نباید ملامت بشوند.
عکس ‏‎Shir Mohammad Hydari‎‏
‏‎SA Ghafuri‎‏، ‏عبدالخالق نظری‏، ‏‎Ehsan Nazari‎‏ و ‏‏۱۸‏ نفر دیگر‏ این را می‌پسندند.
نظرها
Nas Ri در این باب سه مشکل عمده وجود دارد:
1- اطلاعات شما در زمینه اقتصاد اسلامی به سمت صفر میل می کند.
2- فاصله عملکرد کشورهای اسلامی با اقتصاد اسلامی به معنای واقعی به سمت بی نهایت میل می کند....دیدن بیشتر
Shir Mohammad Hydari 1-من نمیکم اطلاعاتم کامل است.2 ما کشور های اسلامی داریم وحکومت های اسلامی اگر اینها نتواند اقتصاد اسلامی را پیاده کند از نظرمن نتیجه اش می شود نا کارا مدی سیستم پشنهادی.3من با مالک اشتر کاری ندارم زیر او هم نمی دانست بیمه یعنی چه؟
Nas Ri تکافل عمومی و عدالت اجتماعی در اقتصاد اسلامی، بیشتر از بیمه کارایی دارد. تازه، بیمه از پدیده های مالی نوظهور است و اسلام با آن مخالفتی ندارد.
Nas Ri اجرا نمی شود ولی اگر شود چه می شود!!!
Nas Ri خواندم و قبول ندارم. قابلیت اجرا را دارد ولی باید از اول شروع کرد. یعنی ابتدا باید نگرش نسبت به زندگی و هدف هستی را تغییر داد. با ظاهر مسلمان و باطن کافر نمی شود اقتصاد اسلامی را پیاده کرد.
Shir Mohammad Hydari مسلمان 1400 از برقراری دین اسلام میگذرد. یعنی هنوز هم نفرش نیامده؟ دست بردار موءمن. دوست عزیز در همین ایران خمس وزکات به حکومت فعلی نمیرسد. کجای کاری مهربان؟
Nas Ri من از بهر حسین در اضطرابم 
تو از عباس می گویی جوابم
Batul Nateqi · دوست محمد علی برهانی شهرستانی
در کانادا هم هر کسی که کار میکند درصدی از درامدش بطور اتوماتیک هر ماه به عنوان مالیات کم میشود ، 
این درصد با توجه به درامد شخص میباشد. 
اگر شخص درامد متوسط داشته باشد این مقدار حدود ٢٥٪ درامد ماهیانه شخص هست و اگر درامد بیشتری از اندازه یک زندگی عادی...دیدن بیشتر
Shir Mohammad Hydari
نوشتن یک پاسخ...
Mohammad Musa Noori از تحلیل تان معلوم می شود، که در این مورد معلومات ابتدائی هم ندارید.
و این دور باطل شما تمام شدنی نیست.
Shir Mohammad Hydari
Shir Mohammad Hydari عمق میشه همون استخوان که دراین مطلب داریم میبنیم. حداقل من دارم میبینم. شما هم اگر حرفی به درد بخوری داری خدمتم. تخصصی نگو عامیانه بگو. بدون ایه قران وحدیث. سرو چشم در خدمتیم.
Shir Mohammad Hydari
نوشتن یک پاسخ...
Nazar Mawj چیزى بنام اقتصاد اسلامى نیست . انچه بود و تا هنوز کم کم أینجا و انجا است ، اقتصاد بدوى بر مبناى جمع اورى مخارج دولت و٠٠٠٠ از رعیت بود٠ دین ، باور و ایمان است ، نه رتق فتق دنیا، اگر بتوانیم از اقتصاد اسلامى یاد کنیم ، منطقن باید از فزیک اسلامى ، ریاضى اسلامى ، روانشناسى اسلامى ، جامعه شناختى اسلامى ، هندسه اسلامى و٠٠٠٠ نیز یاد کنیم ، حال انکه چنین چیز هاى بوده نمى تواند٠
Mohamad Saber Jafari ممکن است تحلیل آقای حیدری خیلط با چارچوبهای روش تحقیق علمی مطابقت نداشته باشد اما مجال دادن به عقل سلیم common sense است. ای کاش یکبار دیگر با عقل سلیم به سرتاپای خرافات تنیده در اعمال و افکارمان و حامیان این خرافات نظر بیندازیم
Nas Ri استاد، همان چیزهایی را که شما خوانده اید، ما هم خوانده ایم. راهی را که شما رفته اید ما هم رفتیم ولی چیزی نیافتیم. لطفا به خرافات ما توهین نکنید. شاید عقل ما از نظر شما سلیم نباشد ولی هیچ معیاری برای سلیم بودن عقل شما هم وجود ندارد.
Mohamad Saber Jafari در مقام توهین نیستم ولی حق دارم درباره روش و آیین و ایدئولوژی نقد ناپذیری که قرنهاست ذهن و زندگی مان را احاطه کرده و تا خصوصی ترین و عمومی ترین ابعاد حیاتمان دست اندازی میکند اظهارنظر کنم. البته شمشیر تکفیر همیشه برق زده هرچند جلایش کمی کمتر شده.
نقطه عزیمت شما در بحثتان اعتقاد راسخ و نقد ناپذیرتان به کشکول درهم و برهمی به نام اسلام آن هم فقط نوع شیعی اش است در حالی که در نابترین حالتش آنها آثار باستانی جامعه عرب 1400 سال قبل است و تمام تلاشتان این است که آنها را توجیه کنید به هر قیمتی.
همانطوری که دلیل ندارد اگر پیامبر با کلوخ خودش را پاک میکرد لازم و ثواب باشد ما هم همان کار را بکنیم بقیه سنتها و روشهای زندگی و حکومتش هم ایضا اگر با عقل سلیم و شعور متعارف امروزی ناخوانا باشد قابل پیروی نیست.
Nas Ri استاد محترم، اولا ما (اسلام شیعی) از کلوخ خیلی بیشتر پیشرفت کرده ایم لطفا دستاوردهای فکری ما را نادیده نگیرید. ثانیا عقل امروزی، عقل واحدی نیست و به تعبیری، عقل ابزاری و در خدمت منافع است. عقل ما هم عقل امروزی است ولی با معقولات متفاوت از معقولات شما. عقل همفکران شما میگه قسمتی از جهان را به آتش بکش تا کارخانه های تولید اسلحه ات نخوابند و عقل همفکران ما میگه با "همه مردم مهربان باش چون یا هم کیش توست و یا همنوع تو".
Mohamad Saber Jafari اولن تبریک به خاطر پیشرفت در زمینه کلوخ. تا چند هزار سال دیگه شاید یگان چیز جالبتری در بیاید از چنته تان.
دومن لطفن بقیه کار فکری و علمی تان به سیاق همین انگ زدن و برچسب زدن به من و به راحتی مرا جزو صاحبان و مدافعان کارخانه اسلحه سازی شمردن نباشد وگرنه پیشرفتتان خیلی بیشتر طول خواهد کشید.
در آخر اینکه فرضن جمله آخر کامنت تان راست و درست باشد، بقیه آیات و احکام قتل و کشتار و خونریزی و کنیزی و بردگی و جهاد را کجای دلمان بگذاریم؟
قبول کنید کشکول غیر قابل هضمی است اسلام مگر آنکه آن را یکپارچه و منسجم ندانسته و امری تاریخی بدانیم.
مراجعه کنید به کتاب بیس و سه سال آقای علی دشتی
Shir Mohammad Hydari
نوشتن یک پاسخ...
محمد علی برهانی شهرستانی آقای حیدری عزیز! شما آدم با جرأتی هستید ، یک سوال از شما دارم لطفا صاف وپوست کنده جواب دهید. تا تکلیفم با نوشته هایت روشن شود.
آیا جناب عالی غیر از دین اسلام، دین بهتری یافته اید؟ از نوشته هایت پیداست که اسلام را یک دین ناکار آمد می دانید که پا سخ گوی نیاز های بشر نیست، وبعضی از آموزه ها ودستوراتش ظالمانه است، آیا غیر از اسلام دینی را سراغ دارید که مورد قبول شما وپا سخگوی نیاز های بشر باشد؟، و تمام قوانینش عادلانه وبه سود وصلاح جوامع انسانی باشد؟ وحتما به این باور هستید که بی دین نمی شود، ودین مورد پسند شما کدام یک از ادیان آسمانی وزمینی است؟ این یک سوال دوستانه است
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد