سالهای دور ازخانه

سالهای دور ازخانه

آیا زمین خدا پهناور نبود که به آن مهاجرت کنید؛ قرآن کریم، سوریه نساء آیه (97)
سالهای دور ازخانه

سالهای دور ازخانه

آیا زمین خدا پهناور نبود که به آن مهاجرت کنید؛ قرآن کریم، سوریه نساء آیه (97)

حقوق زن در اسلام(1) زنده به گور شدن دختران !

یکی از بزرگ‌ترین افتخارات دین اسلام این است که از زنده به گور کردن دختران جلوی گیری کرد. 

در حال حاضر در هر بحث پیش پا افتاده‌ای به این موضوع اشاره مستقیم می‌شود ومسلمانان به این عمل نیک پیامر اسلام افتخار می‌کنند. 

حقیقت این است که جلوگیری از زنده به گور کردن دختران نوزاد در صدر اسلام کاری بسیار بزرگی بود که توسط پیامبر اسلام انجام شد. 

برای روشن شدن موضوع مثالی می‌زنم. 

فرض کنید شخصی مرتکب قتل عمد شده ودر دادگاه حکم اعدامش صادر می‌شود. این فرد برای رهایی از مرگ وچوبه دار تلاشی زیادی به خرج می‌دهد. مثلا وکیل می‌گیرد وهزینه مالی زیادی متقبل می‌شود تا حکم اعدام را به حبس ابد تبدیل کند. علت این کار هم اینه که فقط می‌خواهد از مرگ نجات یابد، حتی اگر تمام عمر را در زندان سپری کند.  

 اگر کمی دقت کنیم عمل پیامبر درآن زمان دقیقا شبیه کاری یک وکیل زبده زمان ما می‌ماند. پیامبر با نبوغی که داشت توانست جان زنان را از مرگ حتمی نجات بدهد ولی نتوانست از زندان فکری مردان آزادشان بکند وزنان برای همیشه در چهار چوب فکری مردان زندانی شدند. 

خب سئوال که باید پاسخ داده بشود این است که چرا پیامبر اسلام نتوانست زنان را از زندان فکری مردان خارج بکند؟ 

از دو زاویه می‌شود به این سئوال پاسخ داد. 

۱- زندانی شدن زنان در چهارچوب فکری مردان را می‌توان در فرهنگ ورسومات اعراب آن زمان جستجو کرد. 

تصور کنید مردمی که از فرزند دختر که از جنس، پوست وخون خودشان تشکیل شده بود چنان نفرت داشتند که زنده زنده زیر خاک می‌کردند واین زیر خاک کردن را برای خود وخانواده‌شان افتخار می‌دانستند. در چنین وضعیتی پیامبرچگونه وبا چه زبانی می‌توانست بگوید شما چنین کاری نکنید؟ آیا صرفا با نازل کردن آیه قرآن وترساندن از روز قیامت وآتش جهنم می‌شد از زنده به گور کردن دختران جلوگیری کرد؟ پاسخ روشن است. خیر! زیرا فرهنگ ورسوم یک جامعه یک شبه تشکیل نمی‌شود که شبه هم از بین برود. 

پیامبر اسلام راه روشنگری مردم عادی ومعامله با متنفذین اعراب جاهلیت را در پیش گرفت بدین صورت که در محل‌های عام وجلسات عمومی مردم را آگاه کرد ولی در جلسات خصوصی با سران قبایل وارد معامله شدونتیجه این معامله این شد که مردان مسلمان با زنان هرکاری خواستند بکنند ولی زنده زیرخاک نکنند وبرای اینکه کسی نتواند زیر قولش بزند رنگ ولعاب دینی به آن دادند. 

۲- تفکرشخصی پیامبر ودستورات خداوند را می‌توان علت دوم دانست. 

بنده شخصا دوست دارم تفکر شخصی پیامبر را علت وضع چنین قوانینی بدانم زیرا عقلم قبول نمی‌کند که خداوند که بر همه چیزآگاهی دارد تا این اندازه در بار هٔ حقوق زن کوتاه فکر بکند و وضعیت رفتاری وفرهنگ غلط یک مشت عرب حاهل را بر تمام ادوار تاریخی بشر تعمیم بدهد. 

ه‌مان طور که می‌دانید حضرت محمد خود یک عرب بود از دل جامعه عرب بیرون آمده ورشد کرده بود وخواه ناخواه تحت فرهنگ ورسومات‌‌ همان مردم زیسته بود بنابراین دور از واقعیت نخواهدبود که بگوئیم تفکرشخص پیامبر اسلام باعث وضع قوانین فعلی اسلامی درباره‌ای زنان شده است. 

نتیجه اینکه: هر کدام گزینه که صحیح باشد، از ارزش کار پیامبر نمی‌کاهد، پیامبر اسلام کار بزرگی انجام داد، تفکر پیامبر در آن زمان یک انقلاب فکری صحیح وسنجیده بود وباعث شد جامعه‌ای آن زمان از منجلاب فکری وانحرافات اجتماعی نجات یابند ورا ه درست را در پیش بگیرند ولی نباید فراموش کنیم که از آن زمان ۱۴۰۰ می‌گذرد وامروز نه دنیا عربستان آن زمان است ونه همه مسلمانان عرب جاهل می‌باشند. بنابراین زندانی ماندن زنان در تفکر مردان و اینکه هرکاری دوست دارید با زنان بکنید (!) یک فکر غلط وغیر عقلانی می‌باشد. 

در حال حاضر تحقیقات نشان داد ه است که زنان در تمام زمینه‌ها با مردان مساوی هست. در عقل وهوش. درکار و وظیفه‌شناسی. درعلم وکمال وسخنوری. دروظایف مادری وهمسر داری. در اداره کردن خانواده وتربیت فرزندان ونقش مثبت در جامعه. دراداره کردن محل کار وتجارت و....! 

در اینجا ضمن تائید عملکرد پیامبردر صدر اسلام باید عرض کنم اینکه با گذشت ۱۴۰۰ سال هنوز هم علمای دینی تمام سعی وتلاششان این است که زنان را همچنان در زندان فکری مردان نگهدارند، یک عمل غیر عقلانی و جفای بزرگ در حق زنان مسلمان است وادامه واصرار بر این راه باعث فاصله گرفتن جامعه ومخصوصا زنان از دین اسلام خواهد شد.

تلگرام مهاجر تهران. لطفا عضو بشوید.

https://telegram.me/mohajertehran

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد