سالهای دور ازخانه

سالهای دور ازخانه

آیا زمین خدا پهناور نبود که به آن مهاجرت کنید؛ قرآن کریم، سوریه نساء آیه (97)
سالهای دور ازخانه

سالهای دور ازخانه

آیا زمین خدا پهناور نبود که به آن مهاجرت کنید؛ قرآن کریم، سوریه نساء آیه (97)

سریال شیوع وچند نکته:

سریال شیوع وچند نکته:
1- برخی دوستان در باره سریال شیوع دچار بد(کم) فهمی شده اند. یعنی اینکه فقط به جنبه توهین آمیز بودن سریال مشکل دارند.خدمت این دوستان عرض کنم که دیگه تمام شد. از قسمت دوم به بعد دیگر شما کاراکتر افغانستانی سریال شیوع را نخواهید دید وزمانی که کاراکترنباشد طبیعتا توهینی هم نیست.
واما قضیه فقط توهین نیست که اگر بود مشکلی نبود چون ما به توهین وتحقیر عادت کرده ایم. سوز ودرد توهین برای جامعه ای مهاجرافغانستانی مقیم ایران به اندازه سوز یک سوزن آمپول است وزود خوب می شود واگر دردش خوب نشد تبدیل به عادت می شود ولی ماجرا بزرگتر از توهین است.   
داستان سریال رفته رفته جذاب تر وخطرناکتر می شود وبیننده با دیدن سریال هی با خود میگه؛ این بیماری را یک افغانی با خود آورده است. اصل نگرانی تبدیل شدن این داستان تخیلی ودروغ به حقیقت است. دروغی که سازندگان سریال های ایرانی در جان انداختنش درذهن مخاطب ایرانی تخصص دارند وبراحتی نمد سیاه را در تلویزیون ایران سفید نشان میدهند.
2- واکنش ها مناسب است ولی کافی نیست. اگرچه برخی از فرهنگیان سرشان را مثل کبک زیر برف کرده وصدای شان بیرون نمی آید ولی در کل بدنه اصلی ومردمی والبته مستقل جامعه ای فرهنگی ودانشجویان مهاجر واکنش مناسب داشته اند که جای شکرش باقی است وکسانیکه در روزهای دیگر که هیچ ارتباطی به مهاجرین ندارد در صف اول هستند ولی امروز در گوشه خاموش نشسته اند؛ وضعیت شان قابل درک است آنها می ترسند آینده شان به خطر بیفتد برای همین منافع شان را در سکوت وگوشه نشنی میبنند.
3- عده ای از دوستان مساله را سبک وپیش پا افتاده میدانند ومسئولیت را فقط به گردن نویسنده وکارگردان می اندازند. خدمت این دوستا عرض کنم که مساله بزرکتر ومهم از فکر یک نویسنده بیچاره وبدبخت است. موضوع ریشه ای وعمیق است.یک سر نخ به مسئولان پدافند غیر عامل ونیروهای دفاعی وصل است.
4- پخش این سریال چند نوبت عقب افتاد وقرار بود ماه ها قبل پخش بشود ولی به دلیل اهمیت موضوع این سریال در چنین زمانی حساسی یعنی انتخابات ایران همزمان شد واین همزمانی دقیقا تاثیرواهمیت روانی حاصل از پخش این سریال نزد مسئولان ومردم ایران را نشان میدهد.
5- سریال با یک تفکر ازقبل برنامه ریزی شده ساخته شده است وحاصل تفکر یک گروه هست. بدون شک انتخاب یک تبعه ای افغانستان هم با هدف مشخص انجام شده است. در دوقسمت پخش شده سریال رفتار شاگرد راننده نشان دهنده این موضوع است که مسئولان ایرانی سخت گرفتار مهاجرین افغانستانی هستند، اگرچه فرد مهاجر مرده ودیگر نیست ولی سازندگان سریال مردم ایران را مجاب میکند که طی 12 شب شاهد این گرفتاری مسئولانش باشد.
6- دوستان تا می توانند اعتراض کنند ولی توهین هرگز. من به نوبه خود تاکید میکنم به هیچ وجه نباید به هیچ احدی توهین بشود. توهین نشانه ضعف شخصیتی یک فرد است.
نکته پایانی اینکه دوستان توقع نداشته باشند پخش سریال متوقف بشود زیرا این سریال هدف مشخصی دارد ومسئولان ایرانی حساب ویژه روی نتیجه حالصل از پخش آن باز کرده اند واین اهمیت چنان است که در ابتدای سریال پیام وتصویر آیت الله خامنه ای در باره ای اهمیت پدافند غیر عامل پخش ومتعاقب آن سریال نمایش داده می شود.
با تمام این تفاسیر بنده پشنهاد میکنم دوستان درحد توان،منطقی ودرست انتقاد بکنند وحرف خود را بزنند. انتقادات منطقی نتیجه مثبت خواهد داشت.
نظرات 1 + ارسال نظر
Holy Equality شنبه 7 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 13:05

با نگاه به سریالی که بعد از سریال "شیوع" به‌نام "همسفر خورشید" از همان شبکه پخش گردید متوجه رفتار استکباری و بُزدلانه مدعیان راهبری مسلمین جهان می‌شوید که چگونه پس از نفوذ و جذب در میان اقشار مختلف مردمان دنیا پس از آنکه به مقاصد خود رسیدند آن‌ها را دفع و طرد می‌کنند.
در زمان حمله‌ی شوروی به افغانستان، ایران که به تازگی انقلاب کرده و هزاران نفرشان از کشور گریخته و در کشورهای اروپایی و آمریکایی پناهنده شده بودند و از سویی درگیر جنگ نابرابر عراق علیه ایران شده بود با باز کردن مرز‌هایشان با شعار "اسلام مرز ندارد" از ورود آوارگان افغان استقبال کرده و آن‌ها را همچون یک ایرانی از کوپن و دفترچه‌ی بسیج برخوردار کردند تا از آن‌ها در جنگ علیه عراق استفاده و هزاران نفرشان را به کشتن دادند و در پشت جبهه نیز در سازندگی کشورشان استفاده می‌کردند.
بعد از پایان جنگ، دفترچه بسیج و کوپن افغانی‌ها قطع شده و از ورود بیشتر آن‌ها هم جلوگیری به عمل آمد و مرزهای پررنگ جغرافیایی میان ایران و افغانستان کشیده شد.
ایران در پی منفعت‌طلبی بیشتر خودشان در دنیا، با تشکیل سپاه قدس برای نفوذ به سایر کشورها قرار بود گروهایی از افغان‌ها را همچون حزب‌الله لبنان، سپاه بدر عراق و... برای آرمان‌ها و هدف‌های خود و نفوذ در افغانستان تربیت کنند لکن کشورهای سنی‌مذهب همچون پاکستان و عربستان و امارات و... با پشتیبانی آمریکا و اروپا بخاطر این اقدام ایران و شائبه‌ی شیعه‌هراسی، گروهک طالبان را بنا نهادند تا با پشتوانه‌ی آن‌ها علیه شیعیان وارد عمل شوند.
در این میان که ایران تاب توان مقابله و یک جنگ دیگر را نداشت، پای پس کشید و افغانستان را در این تراژدی تنها گذاشت و اینگونه شد که جنگ شیعه و سنی در افغانستان شکل گرفت که باعث و بانی آن خودِ ایران بود واِلاّ افغان‌های شیعه و سنی قرن‌های متمادی بود که در کنار یکدیگر با صلح و صفا زندگی می‌کردند.
در سال‌های تحریم نیز ایرانی‌ها با اخذ وجوه کلان برای اقامت، درمان، ثبت‌نام مدارس و... افغان‌ها را مجبور به کارهای سخت و زیان‌آور می‌کنند بدون تأمین آتیه و دریغ از یک بیمه‌ی مؤثر درمانی.
هرگاه موج بازگشت‌پذیری افغان‌ها به کشورشان بیشتر شد، ایران وعده‌های جدیدتر مانند بیمه درمانی و یا ثبت‌نام دانش‌آموزان افغانی در مدارس را می‌دهد تا از موج بازگشت آن‌ها کاسته گردد تا بلکه اینگونه با تأمین نیروی کار رایگان، عقب‌ماندگی‌هایشان را در سال‌های تحریم جبران کنند و هرگاه لحظه‌ی وعده به عمل می‌رسد به بهانه‌هایی دیگر از قول و قرارشان سر باز می‌زنند و به قول معروف با دست پس می‌زنند و با پا پیش می‌کشند و البته زحمت زیادی هم برای ماندن افغان‌ها نمی‌کشند زیرا با تغییر نسل مهاجرین و زاد و ولدشان در ایران، اکنون افغان‌های جوان آماده به کار که هرگز افغانستان را ندیده‌اند با دیدن فیلم‌ها و سریال‌هایی که از تلویزیون انحصاری ایران می‌بینند میل و رغبتی به بازگشت به افغانستان ندارند و این یعنی فراهم ساختن شرایط سیاست چماق و هویج دلخواه حکومت ایران که یک منّت باشد برای جامعه بین‌الملل.
و اینگونه شده است که تجربه‌ی ایجاد گروهک طالبان قوت قلبی برای دشمان شیعه حتی در اقصی نقاط دیگر شده است تا گروهک داعش را برای سرنگونی شیعه با هدف نابود ساختن اماکن مقدسه و کشتار شیعیان بنا نهادند و حال تکفیری‌ها از سراسر جهان علیه شیعیان گردهم می‌آیند اما ایران تنها برای دفاع خودشان مرزهای جغرافیایی پررنگ‌تری بنا نهاده و تمام سعی و همّ و غم‌شان اینست که جنگ با داعش را بیرون از مرزهای کشور خودشان رهنمون کند و با استفاده از حربه و حقه‌ی قبلی در جنگ با عراق با استخدام هزاران نیروی جوان افغانی به بهانه‌ی اقامت دائم، حق رانندگی، تحصیل و تابعیت تحت عنوان مدافع حرم حضرت زینب(س) و اعزام آن‌ها به سوریه به جنگ با داعش و اسرائیل فرستاد و صدها تن را به کشتن داد اگرچه در همین اواخر مجلس ایران، طرح تابعیت رزمنده‌های افغانی و حتی فرزندان شهدای آنها را هم رد کرده است ولیکن با سوء استفاده از احساسات شیعی و مذهبی آن‌ها همچنان به نفوذ و جذب خود در میان دیگر کشورها ادامه می‌دهند.

حوصله تماشای 5 دقیقه اش نداشتم وکلا نگذاشتم خانواده تماشا کنند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد