سالهای دور ازخانه

سالهای دور ازخانه

آیا زمین خدا پهناور نبود که به آن مهاجرت کنید؛ قرآن کریم، سوریه نساء آیه (97)
سالهای دور ازخانه

سالهای دور ازخانه

آیا زمین خدا پهناور نبود که به آن مهاجرت کنید؛ قرآن کریم، سوریه نساء آیه (97)

نتیجه ای (جنگ برادران ناراضی) یک به هیچ به نفع اسد بودا

اشاره:
حدودا ده روز از نشر مطلبی به عنوان ((برادران ناراضی)) نوشته اسد بودا گذشت. نشر این مطلب باعث جنجال‌های فراوانی در فضای مجازی شد که گاهی از جنجال به جنگ نرم هم رسید وباعث هتاکی‌های تند وگا‌ها خفیفی گردید.
در اینجا بنا نیست بگویم تقی چه گفت ونقی چه نوشت ویا غضنفر چطوری فحش داد بلکه این مطلب نگاه کلی به تمام ماجرا می‌باشد.
بدون شک چنین جنگ‌های نرم، در میان اهالی فیسبوک ودراذهان عموم برنده وبازنده‌ای باید داشته باشد. من دراینجا اسد بودا رابرنده این جنجال وجنگ نرم اعلام می‌کنم.

 

اسد بودا چه نوشته است؟

بودا همیشه بودا است، با قلم سحر آمیز وذهن افسونگر. مطالب بودا همیشه متفاوت است...   تفاوت نوشته‌های بودا در بکر بودن ونو بودن انتخاب موضوع ودقت در به کار گیری واژه‌ها می‌باشد.
اینجانب در امر تاریخ تخصصی ندارم ولی آنچه که عالمان واگاهان به مسایل تاریخی گفتند ونوشتند، اگرچه بودا خلاف میل ما نوشته است ولی دروغ ننوشته است.
در واقع می‌شود گفت بودا قسمتی از تاریخ را که عموم مردم «شیعه مذهب» در عمرشان نه خوانده‌اند ونه از زبان کسی شنیده است را به صورت داستان گونه وبسیار ساده برای مردم عامی تعریف کرده‌اند.

واکنش پرخاش گرا یانه مذهبیون عامی.
نشر مطلب فوق واکنش‌های تندی را در فضای مجازی از سوی مدهبیون (عامی) در پی داشت که گا‌ها این واکنش‌ها تبدیل به فحش، ناسزا توهین وتهمت هم شد.
در حقیقت کسانیکه به طور سنتی وتربیتی به امام حسین علاقه دارند وحاضر نیستند هیچ کس ودر هیچ زمانی خلاف باور‌های آن‌ها مطلبی را بیان کنند، در این پرخاشگری حضور موثری داشتند وتا توانستند از نظر روحی وروانی خودشان را تخلیه کردند.
این عده بدون هیچ پشتوانه علمی ودانسته‌های تاریخی زبان به دفاع از امام حسین گشودندوهر آنچه را که طی دوران زندگیشان از والدین وروحانیون شنیده بودند به عنوان مدرک علیه اسد بودا استفاده کردند.

سکوت متخصصین مذهبی
سکوت متخصصین مذهبی (روحانیون) خود نشانگر این واقعیت است که مطلب برادران ناراضی کذب نیست. یعنی اینکه این قشر از جامعه اگرچه عقیده دارند اسد بودا به اعتقادات میلیون‌ها نفر توهین کرده ومستحق هرگونه تنبیه می‌باشد ولی خودشان برای حفظ ابروی خودشان وبا علم براین واقعیت که مطلب فوق بخشی از صفحات نخوانده تاریخ است که ما علاقه به خواندن آن‌ها نداریم. برای همین ترجیح دادند به جای هیاهیوی بی‌نتیجه سکوت کنند.

منتقدین مذهبی میانه رو
یکی از اقشار جامعه که واکنش نه چندان تند نشان دادند، جامعه تحصیل کرده میانه رو (مذهبی) وغیر متخصص بودند. درواقع واکنش آن‌ها اگرچه باتیتر‌های دهان پرکن آغاز شده است ولی درواقع نمی‌شود عنوان انتقاد را روی این مطالب گذاشت. این نویسندگان با تمام توان سعی کردند صفحات دیگری از تاریخ را باز نویسی کرده واسمشان را بگذارند انتقاد.

واکنش روشنفکران
روشنفکران افغانستان واکنش مناسبتری نشان دادند. یعنی تنها گروهی که به صورت صحیح وعلمی از مطلب (برادران ناراضی) انتقاد کردند همین گروه بودند.
انتقادات این گروه با اعصاب آرام، منطقی، علمی وراه گشا انجام شد.

شکست مذهبیون
در قضیه جنجال اخیر مذهبیون در دو جبهه متحمل شکست شدند.
جبهه عام
جبهه خاص

نشر مطلب اخیر اسد بودا با عث به هم ریختگی افگار عامه مذهبیون شد. در زمانیکه مردمگرماگرم عزارادی ایام محرم بودند وشبکه‌های اجتماعی پر شده بود از نام حسین وپرچم رنگارنگش، به یکباره مطلبی نشر شد که هیچ کس انتظارش را نداشت. به محض نشر شدن این مطلب عامه مردم مذهبی نتوانستند جلوی احساسات خودشان بگیرند وشروع کردند به فحاشی وتوهین وناسزا به نویسنده مطلب. در این راه عصبانیت این عده تا جای پیشرفت که تمام اعتقادات دینی ومذهبیشان زیر پاگذاشتند وهرکدام در نقش یک قاضی اقدام به صدور رای کردند.

ادبیات فحش، توهین، ناسزا درهر حالتی که باشد وهر دلیلی که داشته باشد نشانه شکست وفرومایگی بیان کنندگان آن می‌باشد. بهتر بود به جای عمل نادرست، این افراد مذهبی دو آتشه نویسنده مطلب فوق را به خود معصومین واگذار می‌کردند تا خودشان به روش خودشان حساب این فرد گستاخ را برسند.

جبهه خاص
شکست اصلی را باید متوجه مختصصین مذهبی دانست کسانیکه پیشروه، مبلغ وترویج کنندگان مذهب شیعه می‌باشند.
این عده با اینکه بعد از نشر این مطلب شدیدا عصبانی شده‌اند ولی هیچ گونه واکنش قابل تامل نشان ندادند.
این سکوت چند علت می‌تواند داشته باشد.

۱- علت اول سکوت مصلحتی می‌باشد. این عده با سکوت خود شاید در پی القای این باشند که مطلب فوق ارزش پاسخ گوی ندارد. که اگر چنین باشد این عده درنزد افگار مذهبیون (عامی) شکست خورده‌اند.

۲-علت دوم نداشتن مدارک کافی برای دفاع. اگر این گزینه صحیح باشد نتیجه‌اش این می‌شود که مطلب اسد بودا در نزد متفکرین ومتخصصین وعلمای شیعه حقیقت دارد وقابل پاسخگویی نیست.

۳- تنبلی وتن پروری. اگر این گزینه صحیح باشد فقط می‌شود گفت مایه تاسف است.

نتیجه:
با تمام این تفاسیر این طور می‌شود نتیجه گرفت که کار اسد بودا از نظر روان‌شناسی صادقانه نبوده. ایشان نباید از بین کتابهای متعدد صفحاتی خاصی را گلچین کرده وبدست نشر می‌سپرد. این کار ایشان جدای ازبروز احساسات مذهبی یک کار غیر منطقی محسوب می‌شود. با اینحال به طور حتم؛ نمی‌شود گفت چرا اسد چنین نوشته است.
در مقابل مخالفین این مطلب متاسفانه نمره‌ای قبولی نگرفتند وهرچه بد اخلاقی بود در این دوهفته در فضای مجازی واز آدرس افراد مذهبی شاهد بودیم واین روش با مذهب شیعه همخوانی ندارد.

نظرات 1 + ارسال نظر
علی حیدری جمعه 28 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 17:50

به خدا نویسنده اصلا حوصله ندارم به چرندیات تو جواب بدهم. کجا بودا علمی نوشته است. کجا او حرف های او می تواند جامعه مذهبی را آشفته کند. می رفتی و اربعین امسال کربلا را می دیدی. بودا فقط داستان سرایی کودکانه انجام داده است. اما او نمی داند که این داستان سرایی را نباید برای ارزش های مردم انجام داد. او می توان برای کودکان قصه بنویسد. هنجار شکنی در همه دنیا جرم است و هر چه بالاتر باشد. جرمش سنگین تر. امیدوارم مرجعیت تصمیم مناسبی برای این بچه عقده ای و شیطان بگیرد تا هر کسی بدون تحقیق جرات نکند چرندیات بگوید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد