سالهای دور ازخانه

سالهای دور ازخانه

آیا زمین خدا پهناور نبود که به آن مهاجرت کنید؛ قرآن کریم، سوریه نساء آیه (97)
سالهای دور ازخانه

سالهای دور ازخانه

آیا زمین خدا پهناور نبود که به آن مهاجرت کنید؛ قرآن کریم، سوریه نساء آیه (97)

ایام محرم ومشکلی بنام «یافتن» روحانی خوب!

 دهه محرم برای شیعیان ایامی به خصوصی هست. در این دهه سنت عزاداری ایام محرم وعاشورای حسینی در تمام نقاط دنیا که شیعیان حضوردارند انجام می شود.

ما مهاجرین مقیم ایران مانند دیگرشیعیان جهان ایام محرم حسینی را گرامی میداریم.

هیئت که بنده یکی از اعضای آن هستم در شهرستان قرچک، یکی از شهرستانهای اقماری تهران واقع شده است. امسال سال پنجم است که ما برنامه مراسم ایام محرم رابرگزار میکنیم ویا به قول دوستان هیئت امنا(اقامه عزا می نمائیم)

هیئت قرآن وعترت (مهاجرین اقغانستانی)مقیم شهرستان قرچک یک تفاوت با دیگر هیئت های مهاجر دارد آنهم محل وکادر خدمت گذار این هیئت میباشد. 

 

عزاداری ما در محل نماز جمعه شهرستان قرچک برگزار میشود، این یعنی اینکه مادر معرض دید وقضاوت مستقیم اهالی شهرستان قرچک، مسئولان ودستندکاران این شهرستان میباشیم.

هیئت امناهیئت قرآن وعترت برنامه ریزی دقیق دارند. وظیفه تک تک افراد مشخص شده است. قبل از آغاز برنامه تااتمام آن همه چیز طبق برنامه از پیش تعین شده اجرا میشود. ازروحانی و انتظامات تا آشپزخانه ونظافتچی وباقی افراد خدمت گذار.

همین دقت وبرنامه ریزی باعث شده است امسال به یاری خداوند برای پنجمین سال متوالی در مکان فوق برنامه های ایام عزاداری محرم وعاشورا را برگزار کنیم.

دوستان زحمتکش ما با برنامه ریزی خوب ودقیق با تمام مشکلات غلبه کردند ولی یک نکته در طی این چهارسال گذشت وامسال همچنان پا برجا است. این مشکل یافتن یک روحانی خوب میباشد.

این قضیه مانند شهید شدن حضرت ابوالفظل در کنار رود فرات میباشد. کسانیکه درخارج از ایران ساکن هستند با شنیدن این مشکل به ما خواهد خندید که درایران مگر میشود روحانی خوب نداشته باشیم؟

روحانی خوب از نظرما روحانی است که به مدت13 شب  وبه مدت 45 دقیقه سخنرانی کند واین سخنرانی کهنه،تکراری وخسته کننده نباشد وصد البته عالم دانا وآگاه به مسایل روز هم باشد.

روحانی مورد نظر ما باید انتقاد پزیر وبا حوصله باشد وبا خوش روی به مسایل ومشکلات شرعی مردم رسیدگی کند.

هیئت امنا تقریبا از شش ماه قبل از فرارسیدن ما ه محرم برای یافتن روحانی اقدام میکنند وکسانی را مد نظر دارند با آنها تماس میگیرد ونظر آنهارا میپرسد.

امسال با 12 نفر روحانی مورد نظر تماس گرفته شد. دومورد سریعا جوابدادند که آنها امسال برنامه های در خارج ازایران دارند ونمیتوانند در مراسم ما شرکت کنند. 10 مورد دیگر پاسخ را به بعد از عید فطر موکول کردند.

عید فطر گذشت. عید قربان هم گذشت ولی خبری از این محترمین نشد.

از جایگاه

بلاخره هفته گذشت ودقیقا 15 روز مانده به مراسم ایام محرم یکی یکی تماس گرفتند وعذر وبهانه آوردند.

یکی عازم امارات شد. دیگری عازم کانادا گردید. دیگری به آلمان رفت. تعداد هم در5 الی6 هیئت دیگر هرشبهای ایام محرم سخنرانی داشتند وگفتند برای سخنرانی در هیئت ما وقت ندارند. دو مورد هم سر دریافت حق السخنرانی(حق الزحمه) ویا همان دستمزد جور نیامدند.

این طور شد که ما امسال از وجود یک روحانی وسخنران هموطن محروم گشتیم ودست به دامان یک روحانی ایرانی شدیم. قرار است سخنران و واعظ ایام محرم امسال یک ایرانی باشد.

راستش از شما چه پنهان ازخدا که نمیشود پنهان کرد. من که خیلی دل ناخوش شدم. اصلا دلم نمیخواست سر منبر هیئت که کاملا افغانستانی هست، یک روحانی ایرانی را ببینم.

نمیدانم قضاوت شما خوانندگان گرامی چه هست ولی این یک واقیعت دردناک است که ما با اینکه این همه روحانی که درایران داریم ولی در 13 شب برنامه عزاداری باید پای سخنان روحانی ایرانی بنشینیم.

ذکر یک نکته ضروری است اینکه معنی این مطلب این نیست خدای نکرده روحانی ایرانی بد است؛ نه خیر. همه روحانیون خوب هستند وهمه هم برای رضای خدا دارند زحمت میکشند ولی آن گرمی وصمیمیت که با روحانی افغانستانی وهزاره به وجود می آید، مطمنا با یک روحانی ایرانی بدست نخواهد آمد.


عکسها:محرم 1388 شمسی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد