سالهای دور ازخانه

سالهای دور ازخانه

آیا زمین خدا پهناور نبود که به آن مهاجرت کنید؛ قرآن کریم، سوریه نساء آیه (97)
سالهای دور ازخانه

سالهای دور ازخانه

آیا زمین خدا پهناور نبود که به آن مهاجرت کنید؛ قرآن کریم، سوریه نساء آیه (97)

قابل توجه آقای حسینی مزاری رئیس موسسه تبیان

جناب آقای حسینی مزاری رئیس محترم موسسه فرهنگی وسیاسی تبیان ومدیر مسئول نشریه انصاف ورئیس خبرگزاری آوا صدای افغان ونماینده حضرت آیت الله مکارم شیرازی در افغانستان؛  سلام علیکم.

پیرو دیدار حضرت عالی با آقای عزیز کاظمی مدیرکل اداره اتباع ومهاجرین خارجی وزارت کشور ایران در تاریخ29 میزان 1392 در تهران؛  مختصر عرایضی را خدمت تان تقدیم میکنم.

ایشان در قسمتی از سخنانشان به بیمه مهاجرین مقیم ایران اشاره داشته اند.

طبق اظهارات ایشان 210 هزار نفر از مهاجرین در ایران بیمه شده اند.

http://www.avapress.com/vdcbf5bz.rhbzfpiuur.html


  

از لحاظ آماری شاید عدد210 هزار نفر صحیح باشد ولی در قسمت خدمات که بیمه به مهاجرین ارائه میکند مشکلاتی وجود دارد که خدمت شما عرض میکنم. امید وارم در دیدار بعدی این فقط شنونده وتائید کننده سخنان مسئولان ایرانی نباشید واین مشکلات را به آنها منتقل کنید.

1- خدمات بیمه فقط به کسانی تعلق می گیرد که کارت معتبر آمایش9  وکارت کارگری دارای تاریخ معتبر از اداره کار واشتغال اموراتباع ومهاجرین خارجی  مشمولین ماده 122 قانون کار ایران را داشته باشند. یعنی حدودا یک میلیون نفر.

2- قانون بیمه درایران

ب) انواع بیمه به لحاظ ماهیت

1.        بیمه اجتماعی: نوعی بیمه دولتی که در برابر خطرات اقتصادی گوناگون مانند از دست دادن درآمد به دلیل بیماری، پیری و بیکاری از مردم حمایت نموده و مشارکت در آن اجباری است. مانند بازنشستگی، بیکاری، حوادث و سوانح، ازکارافتادگی و بازماندگان

2.       بیمه های درمانی: نوعی بیمه خصوصی یا دولتی به منظور حمایت در برابر زیان‌های ناشی از مخارج درمان. مانند برخی خدمات پزشکی، بازپرداخت شماری از هزینه های پزشکی خاص و گاه شامل کمک درآمد برای روزهای غیبت از کار به دلیل بیماری یا زایمان

3.      بیمههای تکمیلی: آن دسته از خدمات بیمه‌ای که علاوه برسطح خدمات بیمه‌های همگانی، با انعقاد قراردادهای انفرادی یا گروهی فی مابین بیمه شده و بیمه‌گر و پرداخت حق بیمه توسط بیمه شده انجام می‌پذیرد و دولت در قبال آن تعهد مالی ندارد.


به طور طبیعی دومورد اول از قانون بیمه در ایران شامل حال فرد بیمه شده میشود. اما متاسفانه در قسمت ارائه خدمات به مهاجرین به این دو بند از قانون عمل نمیشود. یعنی خدمات بیمه بیکاری، باز نشستگی و ازکار افتادگی به افراد بیمه شده مهاجر تعلق نمی گیرد. کارمند بیمه هنگام ثبت نام وعقد قرار داد صراحتا تاکید میکند  که اتباع افغانستانی خدمات بیمه بیکاری دریافت نمیکند. بنا براین آنچه که باقی میماند خدمات درمانی سرپایی وبیمارستانی میباشد.

3- در قسمت ارائه خدمات درمانی مشکلاتی وجود دارد که مانع استفاده از تسهیلات رایگان برای مهاجرین میشود.

 به عنوان مثال:

طبق قانون بیمه تامین اجتماعی ارائه خدمات درمانی برای افراد بیمه شده در بیمارستانها وکلینیک های تحت پوشش این سازمان برای افراد بیمه شده رایگان میباشد. اما عملا مهاجرین به علت نداشتن شماره  ملی از این امتیاز محروم میشوند. طبق بخش نامه های داخلی تامین اجتماعی افراد برای دریافت هرگونه خدمات میبایست از طریق تماس تلفنی جهت گرفتن نوبت اقدام کنند وزمانیکه یک مهاجر، برای دریافت نوبت اقدام میکند؛ اپراتور پایگاه های درمانی به طور خودکار شماره ملی درخواست میکنند که متاسفانه مهاجرین شماره ملی ویا جایگزینی برای شماره ملی ندارند وبه همین سادگی از دریافت خدمات درمانی رایگان که طبق عقد قرارداد با بیمه منعقد شده وحق آنها میباشد؛  محروم میشوند.

نتیجه:

فرمایش جناب کاظمی صحیح است. مهاجرین درایران به طور محدود بیمه شده اند واگر چنانچه اطلاع رسانی صورت بگیرد مطمئنا" استقبالی خوبی صورت خواهد گرفت.

واما؛ جناب حسینی مزاری که ما شا الله خرتان در ایران از هرپلی میگذرد ودر نزد علما، زعما وسیاسیون وفرهنگیان ومذهبیون ومراجع تقلید ارج قرب دارید وکلی زحمت میکشید و از کابل به تهران تشریف می آورید تا خدمات صادقانه جمهوری اسلامی را به اطلاع مردم برسانید؛ لطف کنید وبا  مسئولانی ایرانی که دیدار میکنید بفرمائید که قانون وروش فعلی بیمه شدکان مهاجر ناقص است واین رویه هیچ کمکی به حال روز بخت برگشته های مهاجر نمیکند و هیچ باری از دوش این قشر ضعیف وکارگر بر نمیدارد.

در پایان نگارنده به سهم خودم از مسئولان محترم ایرانی تشکر میکنم وپشنهاد میکنم اگر چنانچه محبتی از طرف مقامات مسئول شامل حال مهاجرین میشود، بهتر است اول سازوکار آن روی اصول قانونی،اخلاقی واسلامی تنظیم گردد در غیر این صورت ارائه خدمات به این صورت واین امکانات جز نا امیدی وسرخوردگی ودرنهایت نفرت وبد بنی مهاجرین نسبت به مقامات ایرانی نتیجه بهتری نخواهد داشت.


وسلام علی عباد الله الصالحین.


نظرات 1 + ارسال نظر
حسین دوشنبه 9 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 10:28

شما که انتقاد دارین بهتر است به زبان خوبی انتقاد نمایید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد