سالهای دور ازخانه

سالهای دور ازخانه

آیا زمین خدا پهناور نبود که به آن مهاجرت کنید؛ قرآن کریم، سوریه نساء آیه (97)
سالهای دور ازخانه

سالهای دور ازخانه

آیا زمین خدا پهناور نبود که به آن مهاجرت کنید؛ قرآن کریم، سوریه نساء آیه (97)

تنها دلخوشی که ازمهاجرین مقیم ایران گرفته شد!

ازدرب مغازه که وارد می‌شود، با ناراحتی می‌گوید: «اوبچه امی قبض تلفیونه پرداخت کو» نگاهش می‌کنم. امروز سرحال نیست. اضطراب ونگرانی را به وضوح می‌شود در چهره‌اش مشاهده کرد. آفتاب صبح گاهی که از بغل به صورتش تابیده چین وچروک پیشانی‌اش را بیشتر نشان می‌دهد. باصدای بلند می‌گویم؛ سلام ننه سرور صبح بخیر. سرش تکان می‌دهد ومیگوید: الهی خیر ننگیرنند. امی تلفن زدو وگوش د دو ده صدای دخترون ونوسه گون مه دلخوشی مه بود که اوره‌ام از مه گرفت. دیگه نموشه تلفن‌ام بزنوم.  
نگاهی به قبض تلفن می‌کنم. مبلغ ۸۱۵۵۰ تومان هزینه مکالمه ننه سرور شده است. ازین مبلغ ۷۹۵۰۰ تومانش مربوط به مکالمه خارج از ایران می‌باشد.
برای من تعجبی ندارد زیرا می‌دانم که مدت‌ها است که هزینه مکالمه از مقصد ایران به افغانستان به طور سر سام آوری افزایش یافته است.
ننه سرور را سال‌ها است که می‌شناسم. پیر زنی هزاره مهاجر ساکن یکی از روستاهای ورامین می‌باشد.
شوهرش ده سال قبل فوت کرد ودودخترش بافرزندان برادرش ازدواج کردند. از آنجایکه داماد‌هایش مدرک قانونی نداشتند مجبور شدند سه سال قبل به افغانستان برگردند.
سرور تنهاپسر این خانواده یک سال قبل راهی دیارفرنگ شد وحالا در یکی از کشور‌های اروپایی در انتظار مدرک اقامتی می‌باشد.

***

درایران ننه سرورهای زیادی هستند که روزانه برای گریز ازدوری ورنج غربت دست دردامان تلفن می‌شوند وبا گرفتن چند شماره با عزیزان خود در افغانستان صبحت می‌کنند. تا چند ماه قبل تلفن، ارزان‌ترین وبهترین وسیله برای رفع نگرانیهای غربت نشینان مقیم ایران بود. مهاجرین با خیال آسوده دقایق وساعت‌ها با اقوام خود حرف می‌زدند ودرد دل می‌کردند. تاجران با تلفن معاملات تجاری انجام می‌دادند. داشجویان برای رفع کار‌های تذکره‌شان کسب اطلاع می‌کردند. کسانیکه مجرد بودند براحتی باخانواده‌های خود صبحت می‌کرد وکسانیکه از زن وفرزند خود دور بودند، با این وسیله از حال وروز زن و بچه‌شان باخبر می‌شدند.

در اوایل امسال هزینه مکالمه تلفن ثابت، از مقصد ایران به افغانستان به یکباره از دقیقه ۲۴۰ تومان به دقیقه ۸۳۶ تومان رسید. البته این قیمت تمام شده نیست. هزینه‌های مالیات وعوارض را اگر اضافه کنیم عملا هر دقیقه مکالمه بیش از ۹۰۰ تومان تمام می‌شود.
به جدول ذیل توجه کنید.


نرخ مکالمه به مقصد کشور
افغانستان
نام منطقه پیش شماره نرخ مکالمه در دقیقه (تومان)
Afghanistan - Fixed 93 836
Afghanistan - Mobile AWCC 9370 806
Afghanistan - Mobile Others 9375 830
Afghanistan - Mobile MTN 9377 739
Afghanistan - Mobile Etisalat 9378 604
Afghanistan - Mobile Roshan 9379 790

با هزینه فوق اکثریت مهاجرین افغانستانی مقیم ایران از هم صحبتی با فامیل اقاریب خود محروم شده اند.


نظرات 3 + ارسال نظر
دختری از افغانستان شنبه 30 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 04:37 http://afghanistan-girl.blogsky.com/

سلام راستش دیرم شده چیزی نتونستم بخونم ولی عناوین مطالب تون خواندنی بودند. اگه وقت کردم انشاء الله می خونم. منو لینک کردی خبرم کن در اولین آبدیت لینکت می کنم

به یه ایرانی سه‌شنبه 30 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 19:56

سلام ایرانی
من می دانم که ایارنه جنگ های زیادی رو تجربه کرده اند و از کشورشان دفاع نموده اند ولی شرایط افغانستان کمی پیچیده تر است چراکه تقسیم بندی های فراوانی بین ملت هست و کشورهای همسایه از جمله ایران و پاکستان و عربستان به خوبی از این آب گل آلود ماهی می گیرند و با دخالت های فراوان در آنجا سیاست جنگ خارج از خانه را ژیاده می کنند. ای کاش روزی فرا برسد که مردم ما به این درک برسند که این شعاعر اسلامی و اشتراکات فرهنگی حیله ای بیش برای دخالت در کشورمان نیست.

یه ایرانی پنج‌شنبه 25 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 18:48

بهت بر نخورد داداش.
ولی شما افغانیا انتقاد پذیر نیستید.
من یه بار از یه افغانی انتقاد کردم امد توی وبلاگم بهم فحش داد.
من توی وبلاگم خیلی وقت ها از مردم کشورم انتقاد می کنم. انتقاد چیز بدی نیست.
شما یه بار به این فکر کردی که مشکلتون چیه که این مصیبت ها سرتون میاد؟ چرا از مردم کشورت انتقاد نمی کنی که از کشورشون رفتن جای دیگه و کشورشون و مردمشون رو تنها گذاشتن که در آرامش باشن! خیلی ها هم توی مملکت ایران میگن ما باید جلوی استکبار کوتاه بیایم . من از اون ها هم انتقاد می کنم. میگم ما برای امام حسین عزاداری می کنیم و میگم ما اهل کوفه نیستیم. این یک شعار نباید باشه باید عمل باشه. چرا که می تونیم مقاومت کنیم و حقمون رو بگیریم نه اینکه بترسیم و کوتاه بیایم
موفق باشی برادر.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد