ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
31 |
صدقه دادن از اون دستوراتی دینی ومذهبی هست که بنده دربست قبولش دارم؛ یعنی سنت صدقه دادن هیچ وقت کهنه وقدیمی نمی شود حتی اگر ده تا 1400 سال دیگر هم بگذرد.
قابل ذکر است که هرمقدار که وضعیت جامعه مسلمین به سمت فقر پیش برود، ارزش صدقه داد بیشتر نمایان میشود وصدالبته نبوغ محمد برای رفع مشکل اقتصادی اسلامی.
درمورد فلسفه ای صدقه دادن بنده دربست تسلیم محمد پیامبراسلام هستم واما بد نیست بعد ازگذشت 1400 سال ازعمر دین اسلام؛ یک نیم نگاهی به عملکرد امروزی جامعه اسلامی بیندازیم تا ببینم امت محمد با یکی از بهترین ومفید ترین سنت هایش چه کرده ومیکنند.لطفا با من باشید.
درحال حاضر دونوع صدقه دادن داریم.
1- موسسه های عمومی
2- پرداخت شخصی
امروزه درایران موسسه های کوچک وبزرگ زیادی در زمینه دریافت وتوزیع صدقات وخیرات فعالیت دارد که بزرگترین این موسسه کمیته امداد امام خمینی میباشد.
در بین تمامی این موسسه های خیریه یک قانونی نا نوشته وجود دارد؛ به اتباع خارجی(مخصوصا افغانستانی) کمک نمی شود.!
اگر یک مهاجر افغانستانی نیازمند مقیم ایران به یکی از دفاتر کمیته امداد مراجعه وتقاضای دریافت کمک بکند پاسخ متصدی منفی است. در چنین وضعیتی مراجعه کننده مهاجر هرد لیل ومدرکی ارائه بکند هیچ فایده ای ندارد وحتی متصدی ازکمک نکردن به یک نیازمند مسلمان ابراز تاسف هم نمی کند این درحالی است که طبق دستورات دین اسلام کمک به نیازمند مرزخاک،چهره ونژاد ندارد.
ذکر یک نکته ضروری است اینکه یک مهاجر افغانستانی به ندرت دست نیاز به سمت کسی ویا موسسه ای (خیریه ای)دراز میکند وخود با زحمت فراوان وبا پیشه کردن قناعت روزگار سپری میکند ولی در برخی مواقع وزمانیکه به اصطلاح کارت به گلوی شان میرسد وگرفتار بیماری مانند سرطان واز کار افتادن کلیه وبیماری پرخرج دیگر می شوند؛ هیچ راهی جز کمک گرفتن برای شان باقی نمی ماند.
در چینن مواقعی موسسه های خیریه خصوصی تنها مکان های هستند که مهاجرین مراجعه میکنند وبه محض وارد شدن در چنین مکان های ابتدا باگرمی از آنها استقبال می شود ومسئولان موسسه تمام سعی خودشان را میکنند که نشان دهند میزبان دلسوزومهربانی هستند ولی به محض روئیت شناسنامه ودانستن هویت مهاجرین به یکباره اوضاع 180 درجه تغییر میکند ورفتار متصدی تغییر نموده وبا عذر خواهی میگوید به مهاجرین کمک نمی شود.
2-پرداخت شخصی
پرداخت شخصی صدقه که اصطلاحا به متکدیان خیابانی توسط مردم پرداخت می شود داستان دیگری دارد که خدمت تان عرض میکنم.
یک فرد مسلمان امکان ندارد بدون قضاوت به یک گدا پولی کمک کند. اگر یک شخص مسلمان مثلا 200 تومان از ته جیبش بیرون بکشد وکف دست یک گدا بگذارد، توی ذهنش جد وآباد گدارا مرور میکند. کی بود؟ از کجا آمده بود؟آیا مستجق بود ویانه؟ آیا معتاد بود یانه؟ نکنه پولو خرج مواد بکنه؟ نکنه با پول مشروب بخوره وده ها مورد دیگر. در این حال خدا نکند گداهه کمی لبش مایل به کبودی ورنگ خاص باشد آن و قت چند نفر مسلمان ناب وخبره جلسه کار شناسی تشکیل میدهند، یکی میگه معتاد هست. دیگری میگه شکی نیست ولی مهم اینه چه میکشه؟ تریاک؛هروئین،شیشه ویا نصوار... .؟!
در اینجا دواشکال وجود دارد.
1- پیامبر با تمام نبوغی که داشت توانست روی رنگ ونژاد افراد کار کند وسعی کرد با آیه قرآن واحادیث از اختلاف رنگ ونژاد در درون دین اسلام جلوگیری بکند ولی در مورد مرز خاکی مسلمین هیچ اشاره نکرد. شاید دلیلش این باشد که محمد فکر نمی کرد مسلمین هیچ زمان از لحاظ جغرافیایی دو تا کشور مجزا خواهد شد.! الله اعلم
2- در حال حاضر این وضعیت حاصل بی تفاوتی روحانیون وعلمای اسلامی در باب دستورات دینی و مذهبی صدقه دادن میباشد. بدون شک علمای اعلام وصاحب کتاب ومراجع تقلید حتما در جریان امور قرار دارد واینکه تمامی آنها سکوت کرده وهیچ نمی گویند وراه کار مناسبی برای برون رفت از این وضعیت ارائه نمیکنند؛ گناه غیر قابل بخشش است. تصور کنید یک فرد در تمام زندگی اش مقلد یک آیت الله هست وبدون اجازه او آب هم نمی خورند ولی اون آیت الله فقط مراقب نماز،روزه،خمس،زکات؛حج وحتی طرز حرف زدن ولباس پوشیدن وتراشیدن صورت واندازه روسری اش هست ولی فکراینکه شب را چه میخورد وآیا برای بیماری اش پولی دارد یا خیر نیست، که این امر خلاف خواسته محمد پیامبر واسلام وبا فلسفه ای صدقه دادن منافات دارد.
ختم کلام اینکه مسلمین در بخش صدقه دادن از کوچک تا بزرگ عالم وعامی نمره قبولی ندارند ودر نزد وجدان خویش رفوزه شده اند.
***
برای ارتباط راهت تر لطفا به لینک ذیل بروید وروی join کلیک نوموده وعضو کانال مهاجر تهران بشوید.
https://telegram.me/mohajertehran